Begrotingsbehandeling 2024 Inbreng VVD

Dinsdag 7 november werd de Begroting 2024 behandeld in de raad. Hieronder leest u onze inbreng tijdens de Algemene Beschouwingen.

Geachte voorzitter, collegeleden, raadsleden, aanwezigen en luisteraars,

Vandaag ligt de Begroting 2024 ter vaststelling voor. Om te beginnen spreekt de Nederweerter VVD graag haar complimenten uit richting College en de ambtelijke organisatie. Wij willen benadrukken dat een positieve meerjarenbegroting geen vanzelfsprekendheid is. We mogen er met zijn allen trots op zijn hoe onze gemeente er financieel voor staat. Want dit stelt ons in staat om investeringen te doen die nodig zijn voor Nederweert.

Voorafgaand maken wij van deze gelegenheid gebruik om het Energieplatform Pannenweg II te feliciteren met de Rabobank Verbindingsprijs. Pannenweg II is het eerste bedrijfspark in Nederland dat in staat is op termijn overbelasting van het elektriciteitsnet op het park zelf op te kunnen vangen. Wat ons betreft een geweldige prestatie!

Wij vinden het belangrijk om te investeren in:

• Veiligheid: Ondermijning samen aanpakken met onze inwoners, ondernemers, bezoekers en hulpdiensten. Want samen staan we sterk en maken we één vuist tegen drugscriminaliteit om zo de leefomgeving te verbeteren.
  • Lokale Economie: Ruimte bieden aan onze ondernemers. Dit door investeringen in het centrum, bedrijventerreinen en toerisme & recreatie.
  • Wonen: Een betaalbare woning met toegang tot goede voorzieningen zoals winkels, scholen en sport moet voor iedereen bereikbaar zijn. Daarom moeten er veel meer woningen bij.
  • Uitnodigend buitengebied: Waar een goede mix van wonen, werken en ondernemen samenkomt.
  • Goede zorg: Preventie waar het kan, zorg waar dat nodig is.

Onze inwoners zijn erbij gebaat dat onze gemeente genoeg geld heeft zodat we resultaten kunnen boeken op deze thema’s.

Tegelijkertijd, kan het wat de Nederweerter VVD betreft niet de bedoeling zijn dat we elk jaar miljoenen overhouden en deze op de bank zetten. Maar wel stoïcijns de lokale lasten blijven verhogen voor onze Nederweerter huishoudens. Wanneer het onze gemeente financieel voor de wind gaat, moeten onze huishoudens dat ook terug kunnen zien in hun portemonnee. Daarom vindt de VVD het goed om te zien dat met deze begroting uitvoering wordt gegeven aan de Motie die wij tijdens de Kadernota indienden. Ieder huishouden krijgt in 2024 100 euro korting op de lokale lasten (afvalstoffenheffing). Echter zien we als Nederweerter VVD graag dat er verder wordt gekeken naar mogelijkheden om de lokale lasten structureel te verlagen.

Tijdens deze algemene beschouwingen gaan we verder in op de thema’s: Veiligheid, Lokale Economie, Wonen, Buitengebied, Sociaal Domein, en Financiën.

Veiligheid

Om fijn te kunnen wonen, is het van belang dat het veilig is in de buurt. Om die veiligheid te kunnen borgen moeten we alert zijn op signalen van ondermijning. En ondermijnende criminaliteit stevig aanpakken. In de Begroting lezen wij dat we als gemeente gaan aansluiten op de Limburgse basisnorm in de aanpak van ondermijning, zodat we als één overheid tegenwicht bieden aan ondermijnende criminaliteit. Ook lezen wij dat we in 2024 starten met het Keurmerk Veilig Ondernemen buitengebied (KVO), om in samenwerking met interne en externe partners een ongunstig vestigingsklimaat voor criminelen te creëren. Daarnaast wordt het aantal boa’s uitgebreid. Wat De Nederweerter VVD betreft goede ontwikkelingen.

Lokale Economie

Een sterke lokale economie. Daar profiteren we allemaal van. Het zorgt voor banen dichtbij huis en dat er wat te doen en beleven is in onze dorpen. Te lang is het als een vanzelfsprekendheid gezien dat we lokale ondernemers hebben in Nederweert. Gelukkig is de koers gewijzigd en worden er grote stappen gezet met het majeur Programma Economische Gebiedsontwikkelingen. In deze Begroting wordt concreet om budget (1 miljoen) gevraagd om in 2024 aan de slag te gaan met het verbeteren van het centrum van Nederweert. Twee deelgebieden worden verbeterd: het Lambertushof inclusief de achterliggende parkeerplaatsen, en de oversteek van de kerk naar Kerkstraat Noord (Kapelaniestraat). Deze investeringen dragen bij aan een betere samenhang en toegankelijkheid van het winkelgebied, makkelijker parkeren, en een frissere uitstraling. Het zal niemand verbazen dat de Nederweerter VVD deze ontwikkelingen toejuicht. We zijn positief over de snelheid en de wijze waarop omwonenden, geïnteresseerden en ondernemers hierbij zijn betrokken. Een thema tot majeur programma benoemen werkt.

Daarnaast is onze fractie benieuwd naar het andere onderdeel van het majeur programma: de opwaardering van bestaande bedrijventerreinen. We ontvangen graag de resultaten van de kansen en knelpunten-analyse op de bestaande bedrijventerreinen. En we kijken uit naar het dichterbij brengen van de ambitie om een duurzaam bedrijventerrein van 15 hectare toe te voegen voor onze lokale ondernemers. Dit kan ook een passende plek zijn voor de coalitieambitie van een bedrijfsverzamelgebouw.

Toerisme en recreatie

Toerisme en recreatie bieden kansen. Kansen voor onze eigen inwoners en voor bezoekers om nog meer te genieten van al het mooie dat Nederweert te bieden heeft. We begrijpen dat de 14 projecten een tijdshorizon hebben tot 2030. Tegelijkertijd is het vreemd dat exact dezelfde projecten voor 2024 worden opgevoerd terwijl bij de kadernota op technische vragen van de Nederweerter VVD is toegezegd dat deze nog dit jaar (2023) uitgevoerd zouden worden.

Wonen

Al vijf jaar hebben we als gemeenteraad grote ambities op het gebied van woningbouw. Het heeft te lang geduurd totdat we daadkrachtige actie hebben gezien die recht doet aan deze ambities. Dat het niet wou vlotten, daar hebben we het met zijn allen meerdere malen over gehad. De Nederweerter VVD ziet gelukkig de laatste maanden een positieve trendbreuk. Dit stelt ons optimistisch over dit thema. Wat er moet en gaat gebeuren wordt concreet in deze Begroting aangegeven, wonen is betiteld als majeurprogramma, en er wordt 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in het Projectbureau Woningbouw dat recent is gestart en als doel heeft om 800 woningen te realiseren voor 2030.

Buitengebied

Het buitengebied is in beweging. En de verwachtingen zijn dat er de komende jaren veel gaat gebeuren. Sommige agrarische ondernemers zullen stoppen, bijvoorbeeld omdat zij geen bedrijfsopvolger hebben of omdat zij ervoor kiezen om deel te nemen aan stoppersregelingen van het Rijk. Andere agrarisch ondernemers zullen doorgaan en inzetten op verdere innovatie. De Nederweerter VVD vindt het van belang dat, ongeacht de weg die onze ondernemers inslaan, zij een faciliterende gemeentelijke overheid aan hun zijde hebben staan. Eentje die klaarstaat, meedenkt en faciliteert. We kunnen deze transitie maar één keer met zijn allen maken, dus laten we ervoor zorgen dat we dit goed doen. Dat we deze kansen pakken om samen stappen te zetten naar een goede mix van wonen, werken, ondernemen en recreëren in het buitengebied.

Sociaal Domein

Gezondheid, een goede kwaliteit van leven en zelfredzaamheid vindt de Nederweerter VVD belangrijk. Een fijne woon-, werk- en sociale omgeving spelen hierbij een cruciale rol. Goed dat onze gemeente daar oog voor heeft en hier vorm aan geeft via het programma Positieve Gezondheid. Met dit programma wordt ingezet op preventief handelen binnen het sociaal domein door naar elkaar om te kijken, samen te werken en linken te leggen met brede maatschappelijk organisaties. Want voorkomen blijft altijd beter dan genezen. Het blijft echter altijd lastig om in kaart te brengen wat de maatschappelijke baten zijn van preventief handelen. Goed dat er binnen het project Wonen Werken Samenleven monitoring wordt opgezet om het maatschappelijk rendement beter te kunnen laten zien.

Financiën

Zoals gezegd, we staan er als gemeente financieel goed voor. Dat moeten we ook zo houden. Dat er geld voor handen is, maakt het namelijk mogelijk om als gemeente schuldenvrij te blijven en daarbij belangrijke investeringen te kunnen doen ten goede van onze veiligheid, de lokale economie, wonen, de transitie van het buitengebied, en positieve gezondheid. Naast de investeringen die we doen om in Nederweert te behouden wat goed is en te verbeteren wat beter moet, wordt in deze Begroting ook uitvoering gegeven aan onze Motie van de Kadernota. Onze huishoudens krijgen in 2024 dus een korting van honderd euro op de afvalstoffenheffing. Hiermee laten we onze huishoudens meeprofiteren met het feit dat het goed gaat in onze gemeente. Echter blijft de Nederweerter VVD kritisch op de hoogte van de lokale lasten van onze inwoners. In lijn met onze motie van juli blijven wij achter de oproep staan om deze raadsperiode de belastingen voor eigenaren/gebruikers te verlagen. Meerjarig dus.

Het spreekt voor zich dat we dit alleen kunnen doen wanneer de financiële positie dit toestaat. In deze bestuursperiode is eerder het Rekeningresultaat van 2021 van 1,5 miljoen bestemd als budget voor drie majeure programma’s en P&O. Afgelopen juli is het Rekeningresultaat 2022 van 3 miljoen toegevoegd aan de algemene reserve. De Nederweerter VVD roept op wanneer zich weer positieve resultaten voordoen, dat deze meevallers worden ingezet om de lokale lasten van onze inwoners te kunnen drukken.

Wij horen graag hoe het College en onze collega’s in de Raad naar dit voorstel kijken.

Wij danken u voor uw aandacht en zien de toekomst van Nederweert positief tegemoet.