Zorgen inwoners bevestigen: afvalinzameling moet slimmer

Ieder huishouden heeft dagelijks met afval te maken. Dan is het extra belangrijk dat het inzamelen ervan goed is geregeld. Het huidige experiment met de afvalinzameling rammelt.

Het experiment is de verkeerde keuze
De Nederweerter VVD heeft op 28 september 2021 in de gemeenteraad tegen dit afval-experiment gestemd en ‘nee’ gezegd. Logisch, want:

• Het wiel wordt opnieuw uitgevonden, in plaats van te leren van de ervaringen van andere gemeenten.Vooraf waren de nadelen van de afvalzak namelijk al lang bekend. € 350.000 uitgeven om die nadelen opnieuw in kaart te brengen is niet uit te leggen.
  • Veel plattelandsgemeenten stoppen met de afvalzak, terwijl Nederweert er nu mee gaat beginnen. Dat vinden wij vreemd.
  • Vooraf is niet bepaald wanéér het experiment succesvol is. Dan kunnen de uitkomsten daar ook niet aan worden getoetst. Je weet dus niet wat te doen aan het einde van het experiment. Dat is geen goed idee.

Helaas stemde een meerderheid van de partijen toch in met het invoeren van dit experiment, dat nu duurt tot januari 2023.

Zorgen van inwoners
De reacties van onze inwoners bevestigen de nadelen van dit experiment. Inwoners ervaren zorgen over:

1. Stankoverlast, ongedierte, onhygiënisch straatbeeld, scheurende zakken en dumpingen aan de straat.
  2. Slecht bereikbare en overvolle containers.
  3. Onvoldoende aandacht voor de uitvoerbaarheid door iedereen, waaronder ouderen.

Wij begrijpen de zorgen van inwoners en ondernemen actie. In de raadsvergadering van februari 2022 bespreken we het met het college van burgemeester en wethouders. Ons doel: zorgen delen zodat er kan worden gewerkt aan oplossingen.

Slimmer omgaan met afval
Het is noodzakelijk dat we slimmer met afval omgaan. Wij willen een uitvoerbaar afvalinzamelsysteem waarbij minder restafval in de verbrandingsoven verdwijnt en waarbij meer waardevolle grondstoffen worden overgehouden. Want dat zorgt voor een lage afvalstoffenheffing, een kleinere afvalberg en hergebruik van de zuivere grondstoffen voor nieuwe producten. Inwoners gemakkelijk aan de slag en tegelijkertijd het goede doen voor ons milieu en de portemonnee – daar staan wij voor.

Ga jij ook met ons in gesprek over afval of over andere zaken die van belang zijn voor een levendige buurt? Stuur ons een bericht via info@nederweert.vvd.nl

We ontmoeten je graag!
De Nederweerter VVD