Raadsbijdrage Kadernota 2020

In dit nieuwsbericht kunt u onze bijdrage aan de Kadernota van 2020 teruglezen.

Bijdrage Algemene Politieke Beschouwingen

De Nederweerter VVD begint met een vraag. Wat hebben afvalinzameling en toerisme en recreatie met elkaar gemeen?

De Nederweerter VVD heeft op deze en vele andere onderwerpen keuzes gemaakt, kansen gepakt en doorgezet. College en coalitie doen het anders: de genoemde terreinen afvalinzameling en toerisme en recreatie zijn exemplarisch: college en coalitie maken juist geen keuzes, pakken geen kansen en zetten niet door.

Vandaag evalueren wij de afgelopen periode. We gaan in op diverse onderwerpen: de ondermijningsaanpak, economie, Lambertushof, gezondheid, sport, toerisme en recreatie, sociaal domein en huisvesting. Zoals u eveneens van ons gewend bent kijken we vooruit.

De lokale aanpak van ondermijning steunen wij. Mooi dat de handhavingsactiviteiten worden verbreed.

Met betrekking tot bedrijventereinen heeft het college te weinig gedaan. Vanaf uw aantreden, twee jaar geleden, weet u dat er behoefte is aan bedrijventereinen. U heeft in de tussentijd onvoldoende actie ondernomen. En u gaat pas na de zomer beginnen met een visie, dat is veel te laat. Dat is dan ook nog slechts papier, dus in de praktijk wordt er deze periode niets gerealiseerd.

Wanneer we kijken naar centrum Nederweert dan blijft de aanpak van het Lambertushof cruciaal voor de leefbaarheid in het centrum. Op korte termijn is actie vereist. Zodat inwoners en ondernemers ook eindelijk ervaren dat er wat gebeurd.

Ook weten we dat het college aan de slag wil met de aanpak van fijnstofknelpunten. Dat ondersteunen wij. Maak het voor ons concreet, wat betekenen die “maatwerkoplossingen” waarover u het heeft, in de praktijk? Heeft u in de tussentijd al draagvlak gerealiseerd? En kijkt u ook over onze gemeentegrenzen heen voor oplossingen? Er zijn meer gemeentes die omgaan met dit vraagstuk, bijvoorbeeld de gemeente Barneveld.

Over de Bengele Beweegt het volgende. Formeel heeft de Gemeenteraad geen besluiten genomen over a. De wenselijkheid ervan en b. Als dan, de daarbij behorende financiële kaders. Dat is onhandig en kan inwoners op het verkeerde been zetten. Door het proces zo in te steken kunnen er namelijk

verwachtingen ontstaan die we wellicht niet kunnen vervullen als gemeenteraad. Hoe kijkt het college en de andere fracties naar dit proces?

Dan toerisme en recreatie. Volgens uw college heeft u het volgende gerealiseerd, ik citeer:“Het initiatief nemen om samen met ondernemers tot structurele samenwerking te komen.” Vager kan niet. Graag een uitleg, hoe, wat, waar en met wie? Want de Vlinder is einde oefening, de toerismeinkomsten dalen opnieuw en er is geen vooruitgang geboekt. Onze ondernemers in de toeristische sector vragen zich echt af: hoe helpt de gemeente ons nou concreet? Onze motie stimuleringsplan toerisme en recreatie brengen we opnieuw onder de aandacht en dienen we in.

Laten we de stap zetten naar het sociaal domein. De Nederweerter VVD is positief over de realisatie van activiteiten en waardeert dat de mens achter de zorgvraag centraal staat, dat is de enige juiste keuze. Meer grip op jeugdhulp is nodig. Hoe kan het college dat realiseren?

Bij het onderwerp huisvesting staan een aantal concrete plannen genoemd. Wat de Nederweerter VVD betreft had daar ook de ontwikkeling van woningen bij Zaal Wetemans in Leveroy bij gemoeten, maar dat initiatief heeft de coalitie helaas tegengehouden. We missen de uitvoering van onze unaniem aangenomen motie over flexwoningen. Hoe komt het dat die niet in de planning staat? Na de zomer zijn we al bijna weer een jaar verder. Onze motie biedt een uitkomst voor doelgroepen die het nodig hebben, de Rijksoverheid biedt bijstand en er is aantoonbare behoefte aan in onze gemeente. Dus college, pak die kans.

Daarnaast vallen ons andere zaken op. De tussentijdse evaluatie maakt in een oogopslag duidelijk waar niet voor wordt gekozen door deze coalitie. Er is namelijk nergens iets terug te vinden over de Nederweerter economie. Deze coalitie en dit college kiest niet voor ondernemers, kiest niet voor onze lokale economie en kiest niet voor de toekomst. Dat blijkt wel uit de eerder besproken onderwerpen toerisme en recreatie en bedrijventerreinen.

De huidige aanpak door het college heeft negatieve effecten op onze inwoners en ondernemers. Want onze lokale economie is cruciaal voor onze samenleving.

Waarom trekt de Nederweerter VVD zich dat aan? Daar zijn twee hoofdredenen voor:

Ten eerste zijn we zelf onderdeel van onze lokale gemeenschap. Ten tweede vormen we tegelijkertijd, met elkaar, die lokale overheid die iets moois in handen heeft. We hebben namelijk een platform om datgene wat goed gaat te behouden en verder uit te bouwen en datgene wat beter moet op te lossen en aan te pakken.

Om dat samen te doen vereist een andere werkwijze van het college en van diverse raadsfracties. Een coalitiepartij is niet belangrijker dan een oppositiepartij. Niet het college noch enige raadsfractie heeft een alleenrecht op goede ideeen. Wanneer de Nederweerter VVD het college ter verantwoording roept dient u zich niet te verschuilen achter termijnen, niet te ontwijken door vragen te vergeten en niet proberen weg te komen met wollige antwoorden. Elke keer dat uw college dat doet laat u zien dat u niet weet hoe het werkt: het namelijk is uw plicht om vraaggestuurd te antwoorden om zo verantwoording af te leggen aan het hoogste bestuursorgaan, deze gemeenteraad.

Ook richten we ons tot diverse raadsfracties. Betere oplossingen van uw kant op wat voor terrein dan ook, daar staan wij voor open. Dat laten we u al 2 jaar zien en ervaren. Uw vier partijen weten dat ook.

Met het JAN op positieve gezondheid, met het CDA op economie, met D66 op verkeersveiligheid en met N.A. op klimaat.

De Nederweerter VVD heeft de afgelopen jaren diverse plannen gepresenteerd. Zoals het toekomstbestendig verbeteren Lambertushof, zoals aan de slag gaan met proeftuinen voor leegstand in het buitengebied of ons Aanvalsplan Afval. Slechts enkele voorbeelden. Maar dan geeft uw coalitie niet thuis en dat is spijtig.

Wellicht komt daar na vandaag verandering in. Klinken die woorden u bekend in de oren? Dat weten wij wel zeker. Want diezelfde verwachting sprak de Nederweerter VVD bij zowel de kadernota als de begroting in 2018 en 2019 ook al naar u uit.

Ja wij zijn kritisch, voorzitter, juist in het belang van onze gemeente.

Ook vandaag zoeken we wederom de samenwerking. Met goede reden. Want alleen wanneer er wederkerige samenwerking ontstaat kunnen we verbinden op inhoud. Dan krijgen we betere resultaten.

De Nederweerter VVD bouwt aan een toekomstbestendig buitengebied, voor veilige wegen, voor toerisme en recreatie en we staan voor positieve gezondheid, een leefbaar centrum en voor het ondernemersgezin. Daarin willen wij met u allen keuzes maken, kansen pakken en doorzetten.

Wij zijn sinds het begin van deze periode actief aan het werk om die droom om te zetten in realiteit.

Het verleden veranderen we niet, de toekomst hebben we samen in de hand. De Nederweerter VVD is er klaar voor. College en coalitie, doe met ons mee, voor inwoners en ondernemers, voor onze gemeente en voor de regio.