Op 22 mei weer verkiezingen ?!?

Inderdaad op 22 mei zijn er weer verkiezingen. U hebt de borden in de gemeente ongetwijfeld al zien staan. Dan is het de beurt aan de Europese verkiezingen.

Velen van u denken misschien, ach dat laat ik aan mij voorbij gaan. Immers, weet u wat onze vertegenwoordigers daar doen? Iedereen heeft een mening over Europa: de een wil minder Europa, de ander meer. “Je hebt er alleen maar last van. Wat levert het Nederland nu eigenlijk op? Als ik al ga stemmen, wie zijn dan eigenlijk onze kandidaten?”

Door de ligging van Limburg zijn we internationaal georiënteerd. Geen enkele provincie in Nederland heeft zoveel grenzen met het buitenland. Dat betekent ook dat besluiten in Brussel van grote invloed kunnen zijn. De interne markt in Europa, waarin vrij verkeer van goederen, diensten en personen bestaat, brengt ons veel economisch voordeel. Voor ons als burgers zijn er ook praktische voordelen, zoals het vrij kunnen reizen, wonen, werken en studeren in Europa. Geen gedoe met het aanvragen van een visum of het wachten aan de grens. Geen transactiekosten of koersverschillen bij het wisselen van geld in buitenlandse valuta.

Natuurlijk doet de VVD ook mee aan deze verkiezingen en we hebben daar in Limburg een uitstekende kandidaat voor: Joost van den Akker.
Joost is 29 jaar en is fractievoorzitter van de VVD in de Provinciale Staten van Limburg, waar ik zelf ook deel van uit mag maken. Joost heeft een duidelijke visie op Europa: “ De VVD heeft behoefte aan een sterke eensgezinde en deskundige vertegenwoordiging in het Europees Parlement, die overtuigend de liberale visie op vrijhandel, vrijheid en veiligheid uitdraagt en uitvoert. Ik voel mij zeer aangetrokken door Europese vraagstukken. Ik ben er van overtuigd dat ik met de opgedane politieke ervaring, kennis en het opgebouwde netwerk over de capaciteiten beschik om de VVD in het Europees Parlement te vertegenwoordigen. Joost vraagt vanuit de Provinciale Staten regelmatig aandacht voor Europese vraagstukken. Zo voert hij actie tegen het tolvignet op de Duitse autowegen. Hij ziet de invoering daarvan als een ramp voor onze regio. Ook vindt hij dat gemeenten en provincies veel meer betrokken moeten worden bij de Europese regelgeving. Het verdrag van Lissabon biedt nationale parlementen de kans om ook de lagere overheden bij Europese regelgeving te betrekken. Maar in Nederland laat de Tweede Kamer die kans liggen. Joost wil daar wat aan doen. En heel dicht bij huis: Joost pleit er voor dat het provinciebestuur vol aan de slag gaat met het realiseren van een treinverbinding tussen Weert en het Belgisch Limburgs Hamont, zodat ook vanuit onze regio de mogelijkheden om met de trein naar België te gaan aanzienlijk toenemen.

Redenen genoeg om op 22 mei op Joost te gaan stemmen!
Mijn stem heeft hij en ik beveel hem graag bij u aan!

Renée Wernink
VVD Provinciale Staten Limburg