Naheffing afvalstoffen roept vragen op

De afgelopen weken hebben inwoners van Nederweert via BsGW een naheffing afvalstoffen in de bus ontvangen. Die naheffing vindt zijn oorzaak in een administratieve fout bij een externe partij, inmiddels meer dan één jaar terug. De VVD is ter ore gekomen dat de rekeningen die onze burgers hebben ontvangen variëren van enkele eurocenten, tot enkele tientallen euro’s.

In de raadsvergadering van afgelopen 28 januari heeft de VVD gepleit voor een kosten-baten analyse van alle gemeentelijke heffingen, leges en belastingen. De VVD is benieuwd of er een kosten-baten analyse is uitgevoerd voorafgaand aan het besluit om tot deze naheffing over te gaan. Ook vragen wij ons af of het niet eenvoudiger en voordeliger geweest was om deze naheffingen op een andere manier te verrekenen. Bijvoorbeeld door met de externe partij en BsGW tot een vergelijk te komen. Volgens ons zou dit voordeliger zijn geweest voor alle partijen en zouden onze inwoners niet met deze naheffingen geconfronteerd zijn. Eveneens zou daarmee de onrust en het onbegrip voorkomen zijn geweest.

De VVD fractie heeft deze en aanverwante vragen als officiële artikel 41 vragen voorgelegd aan het college van B&W. Dat houdt in dat het college verplicht is binnen 30 dagen de vragen te beantwoorden. Alle vragen zijn via deze link na te lezen.