Glasvezel voor iedereen

Na de aanleg van glasvezel in de kernen moest het buitengebied het blijven doen met het telefoonkabeltje en de schotelantenne. Het beschikbare internet was erg traag, terwijl snel internet ook voor het buitengebied belangrijk was. Uiteraard voor een goede bedrijfsvoering van bedrijven. Maar ook voor de zorg op afstand, doordat ouderen steeds langer thuis (moeten) blijven wonen. Verder was voor studie en thuiswerken snel internet een noodzaak.

In december 2012 werd daarop door enkele mensen het initiatief genomen om de interesse en behoefte naar glasvezel in het buitengebied van Nederweert te inventariseren. Dat resulteerde in juni 2013 in het aanbieden van 1050 verzamelde handtekeningen van geïnteresseerden door de Initiatiefgroep Glasvezel Buitengebied Nederweert bij de gemeente. Een initiatief, dat de VVD vanaf het eerste moment heeft ondersteund.

Het college zag de aanleg en exploitatie niet als gemeentelijke taak, maar heeft toen wel toegezegd het initiatief te zullen ondersteunen door te faciliteren, partijen bijeen te brengen en eventuele kabeltracés beschikbaar te stellen voor evaluatie en calculatiedoeleinden. De initiatiefgroep bleef de kartrekker. Deze heeft daarna mogelijkheden onderzocht met meerdere partijen om glasvezel in het buitengebied gerealiseerd te krijgen. O.a. door oriëntatie met marktpartijen, glasvezel coöperaties en deelnemen aan een hoorzitting bij de provincie.
De VVD fractie heeft in 2013 en 2014 meerdere malen tijdens begrotingsvergaderingen de noodzaak van glasvezel en snel internet aangekaart. Maar elke keer werd ons initiatief door geen enkele fractie overgenomen.

Snel internet was echter steeds meer nodig. Mogelijkheden en snelheid van internet in de kernen werden steeds beter, wat het buitengebied nog meer op achterstand zette. Het downloaden van bestanden met de huidige snelheid ging steeds moeizamer en uploaden werd nagenoeg onmogelijk Toen kwam de provincie na de zomer van dit jaar met een rapport en de resultaten van een onderzoek dat gedaan was naar gebieden in Limburg zonder snel internet. Hier kwam Nederweert met afstand en stip als slechtste uit!
De VVD fractie heeft daarop in de raadsvergadering van 29 september 2015 aangekondigd met een motie (voorstel) te komen tijdens de begrotingsvergadering van 3 november.
Daarop is de voorzitter van de Initiatiefgroep Glasvezel Buitengebied Nederweert verzocht om voor de raadsleden een informatie avond te verzorgen over het belang van snel internet, die zeer verhelderend werkte.

Tijdens de begrotingsvergadering van 3 november heeft de VVD fractie een motie ingediend met het verzoek om gelden beschikbaar te stellen voor een business case; een eerste stap in een drie stappenplan. Dit betekent dat het komende half jaar alle verdere onderzoeken gedaan worden om te zien of aanleg van glasvezel in het buitengebied haalbaar is. Als het resultaat positief is, zal het halverwege 2016 weer op de agenda komen en wordt er gepraat over de volgende stap.
Tot onze grote vreugde kregen we steun van alle raadsfracties en werd onze motie unaniem aangenomen!