Reactie college op vragen Zwarteboordweg/Kruisvennendijk

Het College heeft een reactie gestuurd op onze vragen over de gevaarlijke kruising Zwarteboordweg / Kruisvennendijk.

1. Is het college bekend met de gevaarlijke situatie op de kruising Zwarteboordweg / Kruisvennendijk?

In het VerkeersVeiligsheidsPlan Nederweert (VVPN), vastgesteld op 26 mei 2009, staat deze kruising op de 5e plaats in het meerjarenuitvoeringsprogramma. Als knelpunt worden de onduidelijke voorrangssituatie en de te hoge rijsnelheden aangegeven. Er werd voorgesteld om in het planjaar 2009-2010 ter plaats een kruispuntplateau te realiseren ( €20.000). Aanvankelijk was het project ook opgenomen in de begroting. Omdat voor de projecten destijds een totaalbudget beschikbaar is gesteld, is dit project (als laatste in de rij) wellicht aan de andacht ontsnapt. Uiteindelijk zijn de resterende middelen op enig moment weer van de begroting afgevoerd. De raad heeft het project niet actief uit de begroting geschrapt.

2. Hoe vaak zijn er in de afgelopen 24 maanden ongelukken gebeurd, waarbij de hulp van brandweer en/of ambulance noodzakelijk waren?

De minister van Infrastructuur en Milieu maakt jaarlijks, medio mei, de ongevallenlijst bekend van het voorgaande jaar. Op dit moment zijn er daarom nog geen gegevens over 2012 beschikbaar voor de hier bedoelde locatie. Politie heeft vooruitlopende hierop zelf een overzicht voor 2012 gegenereerd. Uit de resultaten hiervan blijkt dat in 2012 één ongeval met letsel heeft plaatsgevonden. Voor 2011 is eveneens sprake van één ongeval, echter zonder letsel.

3. Hoe zou deze kruising veiliger gemaakt kunnen worden?

Door de aanleg van een kruispuntplateau, met bijbehorende bebording en markering.

4. Is er momenteel al een plan om deze kruising veiliger te maken?

Wij zijn voornemens om op korte termijn attentieverhogende maatregelen te treffen in de vorm van bebording en markeringen. Eveneens zal de procedure worden opgestart om ter plaatse van de kruising een 60 km/h zone in te stellen. De attentieverhogende maatregelen worden zodanig uitgevoerd dat ze ook aansluiten bij een eventueel verhoogd kruispunt. Indien deze maatregelen in de praktijk onvoldoende effect hebben, kan dan alsnog tot de aanleg van een verhoogde kruising worden besloten.

5. Zo ja, wanneer gaat dit gebeuren?

Hiermee zal nog in het voorjaar een start worden gemaakt.

6. Is er in de tussentijd al contact geweest met aanliggende perceeleigenaren om het zicht te verbeteren, met name in de zomermaanden?

Recent is er geen contact geweest met de eigenaren van aanliggende percelen. Onlangs heeft een buurtbewoner wel nog contact gezocht vanwege de verkeersonveilige situatie. Hij gaf onder andere aan 3 x per jaar de berm ter plaatse te maaien vanwege onvoldoende uitzicht voor het verkeer.

7. Heeft deze kruising prioriteit om voor extra maaiwerk in aanmerking te komen waardoor het zicht beter wordt?

Op dit moment heeft deze kruising geen prioriteit om voor extra maaiwerk in aanmerking te komen. Ondanks dat dit wel mogelijk is, wordt hiermee niet voorkomen dat het uitzicht belemmerd wordt door aanwezig gewas op de aangrenzende akkers.