Vragen over verkeerssituatie Nederweert-Centrum

De VVD fractie heeft aan het college enkele schriftelijke vragen gesteld over de verkeerssituatie in het centrum van Nederweert. Vanwege de informatieplicht, zoals vastgelegd in artikel 41 van het Reglement van Orde, is het college verplicht binnen dertig dagen deze vragen te beantwoorden.

Sinds de uitvoering van het verkeersplan, enkele maanden geleden, waarbij het centrum nog maar van één zijde bereikt kan worden, bereiken ons steeds meer negatieve en bezorgde berichten van inwoners van Nederweert, de omliggende gemeenten, maar ook van vele winkeliers uit het centrum, die in de problemen dreigen te komen. Steeds gaat het over de richting die gekozen is en waar men veel moeite mee heeft en die veel weerstand oproept.
Als VVD staan wij normaliter als een rots achter onze besluiten en standpunten. Echter, wanneer wij opmerken dat er mogelijk feitelijke omstandigheden veranderd zijn, kan dit voor ons een reden zijn om een besluit te heroverwegen. Veel ondernemers en burgers vragen zich af of de rijrichting in de Brugstraat en Kerkstraat de juiste is. Dit omdat tussen de besluitvorming en de uitvoering, de feitelijke situatie dusdanig veranderd is, dat dit effect zou kunnen hebben gehad op de overwegingen. Daarom willen wij middels onderstaande vragen beoordelen of wij het noodzakelijk achten dit onderwerp opnieuw in de raad aan de orde te stellen.

Ten tijde van de besluitvorming over de rijrichting in de Brugstraat en de Kerkstaat was het de bedoeling dat op brug 15 slecht één rijbaan voor gemotoriseerd verkeer mogelijk zou zijn. De huidige situatie is echter dat het technisch mogelijk is gebleken om toch twee rijbanen op brug 15 te maken.
Vraag 1:
Is er hierdoor een wezenlijk andere situatie ontstaan?
Vraag 2:
Wat stond er in het besluit ten aanzien van de rijrichtingen op de kruising brug 15, Brugstraat, N266, ten aanzien van gemotoriseerd en fietsverkeer?
Vraag 3:
Zijn deze uitgangspunten nog actueel nu Brug 15 twee rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer heeft?
Vraag 4:
Is er door de verbreding van brug 15 een andere verkeerslichtenplan toegepast dan bij de besluitvorming voorzien was?
Vraag 5:
Wat zijn de gevolgen wanneer de rijrichting in de Brugstraat en de Kerkstraat omgedraaid zou worden, ten aanzien van:
* De verkeersituatie voor de kruising Brug 15, N266?
* Het sluipverkeer over de parkeerplaats bij Super de Boer, Van Udenstraat en Staat?
* Ten aanzien van de economische bereikbaarheid van de ondernemers in de Brugstraat, Kerkstraat en aan de St. Rochusstraat?

Elly Scheepers-Dings, Theo Coumans, Maarten Smeets