VVD steunt omdraaien rijrichting Kerkstraat

De VVD is blij met het voorstel van het college van B&W om de rijrichting in de Kerkstraat voortaan van zuid naar noord te laten lopen. In de raadsvergadering van 9 juli steunde een meerderheid van de gemeenteraad, waaronder de fractie van de VVD, dit voorstel.

In juli 2013 werd eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Kerkstraat en Brugstraat, voornamelijk om de veiligheid van het langzame verkeer te vergroten. De gekozen rijrichting bleek echter nadelig voor bezoekers van buiten Nederweert, aangezien de Kerkstraat ontoegankelijk werd vanuit de Geenestraat en vanuit Brug 15 kon men niet meer de Brugstraat inrijden. Dit was in november de aanleiding voor een petitie van ondernemers aan het college van B&W, met het beargumenteerde verzoek om de rijrichting te wijzigen. Tevens werden door de VVD artikel 41 vragen gesteld aan het college over dit onderwerp, later aangevuld met vragen van het JAN.
In de raadsvergadering van 17 december heeft de VVD deze kwestie uitvoerig aan de orde gesteld en kreeg daarbij steun van het CDA en het JAN. Dat resulteerde in het formeren van een werkgroep waaraan raadsleden van de fracties VVD, CDA en JAN deelnamen. Een belangrijk uitgangspunt voor de VVD was daarbij dat de werkzaamheden in de Kerkstraat geen vertraging mochten oplopen. De werkgroep heeft veel gesprekken gevoerd met ondernemers, horeca en aanwonenden van de Kerkstraat en de Brugstraat. Tijdens deze gesprekken is er een grote mate van overeenstemming bereikt. Dit heeft geresulteerd in het voorstel om de rijrichting in de Kerkstraat om te draaien.

Ook de rijrichting in de Brugstraat is uitgebreid geƫvalueerd. Daar bleek echter bij belanghebbende ondernemers geen breed gedragen voorkeur voor een bepaalde rijrichting te zijn. Bovendien zou een rijrichting van oost naar west een negatief effect hebben op de werkzaamheden van de brandweer. Voor de VVD is dat voldoende reden om de huidige rijrichting in de Brugstraat niet aan te passen.

Kortom, de VVD is zeer tevreden met het voorstel om de rijrichting in de Kerkstraat aan te passen. Ook wil de VVD het college van B&W complimenteren met de zorgvuldigheid en openheid van het gevolgde proces.

Fractie VVD Nederweert