VVD akkoord met voorkeurstracé Randweg

Afgelopen dinsdag 28 oktober vond er een gemeenteraadsvergadering plaats waar u ongetwijfeld iets van vernomen heeft. Een van de onderwerpen van de avond betrof namelijk de aansluiting A2-N266. Dit is al decennia lang een onderwerp van discussie. Het huidige tracé van de N266 heeft als groot nadeel dat er geen ruimte is voor het werkelijk aanpakken van overlast van de weg door toepassing van geluidswerende maatregelen. De oversteek van de N266 bij Brug 15 heeft al meermalen voor ongevallen gezorgd, doordat veel voetgangers, fietsers, auto’s, motoren en vrachtwagens zich op een beperkte ruimte verplaatsen. De randweg om de kern, zoals door het College voorgesteld werd, vergroot de veiligheid en geeft mogelijkheden om ruimte te bieden aan alle verkeersdeelnemers. Deze randweg is daarom een structurele verbetering.

De vergadering werd bijgewoond door een grote groep belangstellenden, tegen-, en voorstanders van een Randweg.Op 24 september heeft ons College een voorkeur uitgesproken voor een advies tracé Randweg N266. In de volgende stap in de marsroute om tot een vernieuwing van de aansluiting tussen A2 en N266 te komen was het aan de Raad om hun advies uit te brengen ten aanzien van een voorkeurstracé. Geen eenvoudige keuze, want alle opties hebben voor- en nadelen die zwaar meewegen. Alle fracties waren zich hiervan terdege bewust dankzij het grondige onderzoek dat de laatste jaren is verricht.

Een haalbare oplossing met maximaal draagvlak

Zoals nogmaals is bevestigd tijdens eerdere themaraden in de Pinnenhof, de protestacties en door de inspraken tijdens de gemeenteraadsvergadering, zijn er voor elke optie voor- en tegenstanders met de soms heftige emoties die gepaard gaan met dit onderwerp. Zoals benadrukt tijdens de avond zijn wij van mening dat elke bagatalisering van deze gevoelens onterecht is. Immers, wij realizeren ons ook dat niemand er blij mee kan zijn zo'n weg in de tuin te krijgen. De VVD gaat ervoor om een oplossing te creëren die haalbaar is en maximaal draagvlak binnen de samenleving zal blijven behouden. Zoals tijdens de vergadering naar voren gebracht, is het wel zaak dat de marsroute van de totstandkoming van een vernieuwing geen onnodige vertraging oploopt of verzand in details. Iedere mijlpaal moet gepasseerd worden. Daarom was en is niets doen, de optie om maar te wachten tot er zich een nieuwe kans voordoet om de oplossing op de agenda te krijgen, geen optie. Immers, als we nu niet kiezen, bestaat het reële risico dat er voor ons gekozen wordt. Voor de VVD is dat laatste helemaal onacceptabel. De keuze die gemaakt is tijdens de raadsvergadering heeft consequenties voor de hele gemeente, mogelijk niet alleen nu, maar voor de komende decennia.

Op weg naar een structurele verbetering

Om ons zo goed mogelijk voor deze keuze voor te bereiden zijn er themaraden georganiseerd, gesprekken geweest met stakeholders, verschillende rapportages opgesteld en lag er de genoemde afwegingsnotitie van het College. Een afwegingsnotitie die wat ons betreft zorgvuldig en democratisch tot stand is gekomen. Het advies dat voor lag, een randweg ten westen van kern Nederweert, met een aansluiting ten zuiden van brug 14, en een parallelweg tussen de Heerweg en de rotonde bij de Molenweg, konden en kunnen wij dankzij de grondige werkwijze die gepaard is gegaan bij de totstandkoming van het advies ondersteunen. Eerder heeft de VVD aangedrongen op een goede verbinding voor langzaam verkeer, zoals fietsers en landbouwvoertuigen. Dit aandringen heeft onder meer geleid tot de toevoeging van de parallelweg.
Het huidige tracé van de N266 heeft als groot nadeel dat er geen ruimte is voor het werkelijk aanpakken van overlast van de weg door toepassing van geluidswerende maatregelen. De oversteek van de N266 bij Brug 15 heeft al meermalen voor ongevallen gezorgd, doordat veel voetgangers, fietsers, auto’s, motoren en vrachtwagens zich op een beperkte ruimte verplaatsen. De randweg om de kern, zoals door het College voorgesteld werd, vergroot de veiligheid en geeft mogelijkheden om ruimte te bieden aan alle verkeersdeelnemers. Deze randweg is daarom een structurele verbetering. Een nieuwe, moderne weg op een plaats waar meer ruimte is, geeft meer ruimte om de overlast van een provinciale weg tot een minimum te kunnen beperken. Wat ons betreft heeft de huidige route van de N266 te lang gezorgd voor overlast en is het te lang een fysieke scheiding tussen de kernen Nederweert en Budschop geweest.

Meer onderzoek nodig

Zoals bekend en veel gehoord kleven er naast voordelen ook nadelen aan het tracé dat nu voorgesteld wordt. Het is de taak van onze gemeente en de gemeenteraad om ook na het uitbrengen van het advies aan Provinciale Staten scherp te blijven op dat wat het beste is voor Nederweert. Het advies is een stap in de goede richting om tot een oplossing te komen en de volgende stappen zullen onder andere grondiger onderzoek moeten inhouden naar de effecten van een randweg. Deze onderzoeken zullen gedetailleerder zijn dan tot nu toe en ook verder ingaan op alle effecten zoals we die vooraf willen weten. Er is nog een lange weg te gaan voordat de eerste schop de grond in gaat. Nu voorzien we overlast door toename van verkeer op Molenweg, Uliker en Herstraat en wij vinden dat dit zoveel mogelijk bestreden moet worden. Wij hebben daarom middels een motie het College opgeroepen om de gevolgen van deze mogelijke veranderingen in kaart te brengen en samen met omwonenden een plan te maken om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te optimalizeren. De omwonenden hebben wat ons betreft uitstekend laten zien volwaardig gesprekspartner te zijn in de verdere ontwikkeling en wij rekenen op een constructieve bijdrage van alle betrokken partijen. De afwegingen van de politieke partijen in de Gemeenteraad worden gebundeld in een brief aan de Gedeputeerde Staten. Zij zullen hiermee verder aan de slag gaan. Daarmee is de rol van de gemeente Nederweert nog lang niet uitgespeeld. Er wacht ons nog verschillende mijlpalen en inspraakmomenten. De inspraak van Nederweert telt zwaar voor de totstandkoming van de uiteindelijke weg. De VVD blijft een scherp oog houden op de ontwikkelingen. Uw hulp en inspraak zijn hierbij uiterst welkom.