VVD kiest voor grotere afstand tussen carpoolplaats en woningen

Op dinsdag 21 april stond de aanleg van een nieuwe carpoolplaats op de raadsagenda. De huidige carpoolplaats wordt door de provincie gehuurd, maar de eigenaar heeft daar in de toekomst andere plannen mee. De provincie wilde af van de huur en opteerde voor een definitieve oplossing.

Toen de carpoolplek tijdelijk door de eigenaar gesloten werd had dit tot gevolg dat auto’s her en der in de bermen geparkeerd werden.
Het college stelde voor om een definitieve carpoolplaats aan te leggen. De raad heeft hiervoor in december 2014 een bedrag van € 260.500 beschikbaar gesteld. De groenstrook aan de Randweg West was grond van de gemeente en hier zou zonder extra kosten de carpoolplaats aangelegd kunnen worden. Deze locatie lag echter relatief dicht bij de achterzijde van een zevental woningen aan de Ribesstraat. De aanwonenden waren bezorgd in de toekomst veel overlast van onder andere licht, lucht en geluid te zullen ondervinden.
Zij bezochten alle fracties om hun bedenkingen kenbaar te maken. Bij het gesprek met de VVD fractie gaven de aanwonenden aan dat zij minder moeite met de carpoolplaats zouden hebben als deze een aantal meters opgeschoven zou worden. Uiteraard liefst zo ver mogelijk. De VVD fractie gaf in de raadsvergadering van 17 maart aan er voorstander van te zijn om de carpoolplaats een stuk op te schuiven, zodat de aanwonenden minder hinder zouden ondervinden. Maar eerst verzocht de raad het college nog eens te kijken naar mogelijke andere locaties. Op dinsdag 21 april stond het agendapunt wederom op de agenda. Er waren geen realistische alternatieven gevonden. Een terrein op het industrieterrein Pannenweg werd met ruim € 400.000 grondaankoop te duur. Voor de aanleg aan de andere zijde van de A2 op grondgebied van de gemeente Weert kregen we van deze zijde geen medewerking. Verschuiven van de locatie zou een extra bedrag van € 130.000 kosten. Het college hield vast aan de eerder voorgestelde locatie.

De VVD fractie heeft toen wederom aangegeven te kiezen voor verschuiven van de carpoolplaats, zodat de aanwonenden zo weinig mogelijk overlast zouden ondervinden. De extra kosten waren voor de VVD geen bezwaar. Het CDA was van dezelfde mening. Daarom hebben CDA en VVD een amendement opgesteld met bovengenoemd voorstel. Het amendement werd door de raad aangenomen, waardoor de carpoolplaats op grotere afstand van de woningen zal worden aangelegd.