VVD wil nieuwe detailhandelsvisie met maximaal draagvlak

Op dinsdag 16 juni vond de uitgestelde Raadsvergadering plaats, met als belangrijk onderwerp ons Centrumplan. Dat het onderwerp van belang was bleek wel uit de vele belanghebbenden die de publieke tribune bezetten en de insprekers die hun mening wilden delen met de Raad.

Onderwerp van discussie was een voorstel van het College om de detailhandelsvisie uit 2009 te actualiseren. Het doel hiervan was om de locatie van de oude sporthal, de zogenaamde locatie Wijen - Em-Te, te ontwikkelen tot nieuw winkelgebied. Wat de VVD betreft was dat fundamenteel verkeerd. Een visie moet namelijk leiden tot een project, en een project mag nooit aanleiding zijn om een visie te herschrijven. Uit twee eerdere rapportages, in opdracht van de gemeente opgesteld, bleek al dat de uitgangspunten die aan de basis stonden van de huidige detailhandelsvisie niet langer actueel zijn. Daarom pleitte de VVD er voor om de visie niet aan te passen aan het project, maar eerst een geheel nieuwe detailhandelsvisie op te stellen. En daarna op basis van deze nieuwe visie een centrumplan te ontwikkelen. Deze visie dient vooraf zonder randvoorwaarden opgesteld te worden. Zonder ondernemers kan geen enkel centrum floreren, en daarom moeten de ondernemers zeker bij de totstandkoming van de visie betrokken worden. Zij kunnen dan hun eigen visie onderbouwen en onderstrepen naar het College. De VVD is ervan overtuigd dat de vele ondernemers diezich de afgelopen weken verenigd hebben constructief mee zullen werken aan de ontwikkeling van deze nieuwe visie.

Voorafgaand aan de vergadering had de VVD een amendement voorbereid, waarin onze eigen mening naar voren kwam. Zoals het een goede gewoonte is heeft de VVD tijdens dit proces contact gezocht met andere partijen, om zo tot een amendement te komen dat zo breed mogelijk gedragen zou worden. Draagvlak is immers van vitaal belang bij dergelijk grote onderwerpen. Met coalitiepartner CDA hebben wij veel en constructief overlegd en waren wij het al snel eens over de details van het amendement. Tijdens de raadsvergadering bleek weliswaar dat de overige partijen tot hetzelfde inzicht waren gekomen, echter waren er toch nog twee schorsingen nodig om tot een amendement te komen dat door alle fracties ondertekend kon worden. Wij hebben enkele overwegingen uit ons amendement moeten halen om tegemoet te komen aan de wensen van de andere partijen. Onze onderhandeling heeft niettemin geleid tot een uitstekend resultaat. Het amendement van de VVD werd herschreven zonder schade te doen aan de liberale inslag en de kern van ons standpunt. Het uiteindelijke amendement droeg het College op om in overleg met ondernemers en andere belanghebbenden tot een volledig nieuwe, breed gedragen detailhandelsvisie te komen. Dit amendement werd unaniem door de raad aangenomen en kon ook de goedkeuring van het College krijgen.

De VVD is zeer tevreden met deze besluitvorming. Als er goed constructief overleg plaatsvindt, dan kan er op korte termijn een maximaal gedragen detailhandelsvisie worden ontwikkeld, gevolgd door een snelle uitvoering. Wij zijn er van overtuigd dat dit voor alle belanghebbenden het beste is.

Martin Stroomer
Raadslid VVD Nederweert