De aanhouder wint

Al geruime tijd is er sprake van ernstige overlast van plastic zakken en andere zaken bij de overvolle afvalcontainers bij de supermarkten in Nederweert. Vooral in het weekend en met de feestdagen was dat een doorn in het oog en geen reclame voor Nederweert bij inwoners en bezoekers van ons dorp. Van alle kanten kwamen er klachten en commentaar.

Diverse keren heeft de VVD in 2014 tijdens de raadsvergadering maar ook daarbuiten het college van B. en W. hierop aangesproken met het verzoek om met oplossingen voor dit probleem te komen. De verantwoordelijke wethouder gaf aan te onderzoeken of er mogelijk een extra ophaalronde kon komen. Ook zou de mogelijkheid van ondergrondse persen of andere oplossingen worden onderzocht. Van de zijde van het college werd bovendien verteld, dat de ondergrondse containers vaak bij lange na niet vol waren, maar dat het vuil desondanks naast de containers geplaatst werd. Bij controle onzerzijds bleek dat ook te kloppen. Meestal was er nog voldoende ruimte, maar soms moest het plastic even “doorgeduwd” worden. In het gemeentecontact werden de inwoners erop geattendeerd de ondergrondse containers beter te gebruiken. En er kwam een extra ophaalronde. De overlast nam nauwelijks af en van het onderzoek naar structurele oplossingen van de zijde van de gemeente hoorden we niets meer.

Vanaf april 2015 mocht er ook o.a. blik en drankkartons in de containers. Hierdoor werd de capaciteit van de bestaande containers, zelfs met toevoeging van extra capaciteit in bovengrondse containers, helemaal onvoldoende. De bergen zakken met plastic en andere zaken stapelden zich weer op rond de ondergrondse en bovengrondse containers. Van de zijde van de gemeente werden er nog afvalcoaches ingezet om mensen te informeren over de PMD- inzameling. Maar van de toezegging van het onderzoek naar de persen voor efficiënter gebruik van de ondergrondse containers hoorden we niets meer.

De VVD fractie heeft daarom op 13 april 2015 wederom, maar nu schriftelijke artikel 41 vragen gesteld. Het resultaat is, dat er in de raadsvergadering van 29 september 2015 vastgesteld wordt dat het college naar aanleiding van onze vragen, een visie zal gaan opstellen op de toekomstige afvalinzameling. Er zal o.a. gekeken worden of het zinvol is om het PMD –afval huis aan huis in te gaan zamelen. Maar vooralsnog worden er vier extra ondergrondse containers bijgeplaatst, namelijk bij de supermarktlocaties in Nederweert en Ospel. De VVD hoopt, dat hierdoor de overlast is opgelost en dat de afvallocaties in Nederweert er in de toekomst schoon en netjes blijven uitzien.

Elly Scheepers- Dings

Fractievoorzitter VVD Nederweert