VVD op bezoek bij melkveebedrijf Van Iersel

Op zaterdag 1 november heeft de VVD een bezoek gebracht aan het Nederweerter melkveebedrijf van John en Mirian van Iersel. Een groot aantal VVD leden uit Nederweert en omliggende gemeenten waren hierbij aanwezig, evenals enkele geïnteresseerde niet-leden. Het dagelijks bestuur van de provincie Limburg werd vertegenwoordigd door gedeputeerde Twan Beurskens. Wethouder Hans Houtman, die in zijn dagelijkse werkzaamheden voor de gemeente Nederweert veel aandacht besteed aan het buitengebied, was ook van de partij.

De gasten werden door John van Iersel uitgebreid rondgeleid door het bedrijf. Daarbij werd duidelijk wat het betekend om anno nu te ondernemen in de agrarische sector. Het bedrijf huisvest maar liefst 500 melkkoeien. Door deze schaalvergroting kan de ondernemer werken met een ochtend- en een middagploeg, waardoor hij zijn personeel gunstige werktijden kan aanbieden. Daarnaast is er veel geïnvesteerd in duurzame technieken, waardoor het energieverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum beperkt blijft. Ook het welzijn en de conditie van de dieren worden met moderne apparatuur in de gaten gehouden. Behalve de kansen kwamen ook de uitdagingen uitgebreid aan bod, zoals de toenemende regeldruk vanuit de Europese Unie. Na de rondleiding waren de bezoekers het er over eens dat het een zeer interessant en leerzaam bezoek was geweest. De VVD beschouwt dit melkveebedrijf als een excellente onderneming. Dat wil zeggen: een bedrijf dat op het gebied van transparantie en duurzaamheid graag verder gaat dan enkel en alleen wat de wet voorschrijft en zoveel mogelijk maatschappij- en omgevingsbewust handelt.

Via deze weg wil de VVD de familie Van Iersel hartelijk bedanken voor hun gastvrijheid.