VVD steunt visie winkelcentrum Nederweert

Nederweert is een boodschappencentrum dat gebaat is met een goede bereikbaarheid. Jaren geleden is ervoor gekozen om het centrum verkeersluw te maken door eenrichtingsverkeer in te voeren. Dit uitgangspunt is achterhaald en heeft een negatief effect op de middenstand. Er is nu sprake van een klantonvriendelijke situatie en de VVD wil dat de verkeerssituatie zo snel mogelijk gewijzigd wordt

De VVD vindt als belangrijkste onderdeel van de detailhandelsvisie het behouden van een levensvatbaar, bruisend centrum, waaronder de Lambertushof. Om het centrum van Nederweert te laten floreren is het belangrijk dat er in het kernwinkelgebied trekkers zijn in de vorm van supermarkten. Dit is nodig om voldoende bezoekers naar het centrum te trekken en daar profiteren ook de speciaalzaken en andere winkeliers van. De supermarktlocaties in Nederweert voldoen echter niet meer aan de normen van deze tijd. Om de winkel aan de Lambertushof aan te passen is er meer winkeloppervlak nodig. Uit overleg met meerdere partijen bleek dat er zelfs al een (schets) plan was om op de locatie aan de Lambertushof een toekomstbestendige supermarkt te realiseren. De procedure hiervoor kan in korte termijn worden afgewerkt. Daarnaast wil de gemeente de verkeersvoorzieningen aanpassen aan de eisen van deze tijd. Hoewel het probleem al langere tijd bekend is, is er tot nu toe niets veranderd. Wij zien dat de supermarkteigenaar al langere tijd geleden heeft aangegeven te zullen vertrekken, als er niets verandert. Maar de pandeigenaar gaat ervan uit dat, als er geen plek is binnen Nederweert, de supermarkt wel zo lang mogelijk zal blijven. Dit is een ongewenste situatie, wil de Lambertushof ook op langere termijn kunnen overleven. Als gemeente kunnen wij hier alleen in faciliteren en niet investeren, omdat dit verboden staatssteun zou zijn.

Daarnaast is er ook nog de locatie Wijen. De supermarkt van de Lambertushof heeft aangegeven op deze locatie een supermarkt te willen ontwikkelen. De eigenaar van de voormalige sporthal wil dit ook. In de visie, die nu door de gemeente ter inzage wordt gelegd, mag er een supermarkt komen zonder dagwinkels. Maar om dit te realiseren dienen er nog een fors aantal stappen te worden genomen op het gebied van procedures. Dat duurt geruime tijd. In de tussentijd kunnen de ontwikkelingen aan de Lambertushof in volle gang of zelfs al afgerond zijn. Dit vraagt van de ondernemers en vastgoedeigenaren echter wel een grote inspanning en daadkracht.

De VVD is van mening dat door in te stemmen met de ontwikkeling van locatie Wijen, de vastgoedeigenaren van de Lambertushof, meer dan in het verleden, geprikkeld worden om de wenselijke ontwikkelingen daar in gang te zetten. Om de samenwerking te bevorderen vindt de VVD het belangrijk, dat er per direct gestructureerd overleg komt tussen vastgoedeigenaren, ondernemers en gemeente. Er zijn meerdere goede ideeën en plannen om het centrum en de Lambertushof te optimaliseren, maar er dient wel te worden overlegd om die uit te kunnen voeren. De VVD verwacht dan ook een actieve rol van alle betrokkenen en van de gemeente de maximale inzet om e.e.a. te faciliteren.

Tijdens de raadsvergadering van 15 maart jl. heeft de meerderheid van de raad al deze suggesties en aanbevelingen overgenomen en de meeste aanbevelingen zijn zelfs raad breed gesteund.

Kortom, als de wil er is liggen voor de betrokkenen in het centrum alle wensen, mogelijkheden en kansen open!

VVD fractie Nederweert